Steg för Steg Kapselballong

Att bli kund hos oss är enkelt. Här berättar vår sjuksköterska Emma om hur det går till.

No items found.

Vår sjuksköterska Emma berättar hur du blir kund hos oss, steg för steg.

STEG 1 – FYLLA I HÄLSODEKLARATION

Första steget i ballongprogrammet är att fylla i en hälsodeklaration, detta hjälper vi gärna till med över telefon.
När hälsodeklarationen är klar kommer vi att kunna fastställa huruvida det är medicinskt möjligt för dig att lägga  en ballong samt om denna metod passar just dig.

STEG 2 – UTREDNING AV SJUKSKÖTERSKA

Din ifyllda hälsodeklaration granskas av vår sjuksköterska. Vanligtvis återkommer hon till dig med en del kompletterande frågor för att förvissa sig om att vi har fått all relevant information för att kunna bedöma om du kan lägga en ballong.

STEG 3 – BESTÄMMA TID OCH BETALNING

När du blivit godkänd att lägga in en ballong, bestämmer vi gemensamt ett inläggningsdatum. Önskar du inte betala hela ballongprogrammet direkt, finns möjligheten att delbetala genom vår samarbetspartner Medical Finance. De erbjuder olika upplägg och du kan via dem få en avbetalningsplan på t.ex. 24 månader. Betalningen skall vara erlagd innan ballongen läggs in.

STEG 4 – INLÄGGNING AV BALLONGEN

Nu kommer du till kliniken för att lägga in ballongen. Innan besöket har vi skickat instruktioner till dig via mail om vilka förberedelser som krävs från din sida. Vår dietist kommer veckan innan att ringa dig för information kring kostupplägg tiden efter inlagd ballong. Du kommer även ha fått recept på de mediciner du kommer att behöva i samband med inläggningen av ballongen. Medicinerna ska du ha hämtat ut innan du kommer till kliniken. Skälet till detta är att det är några mediciner du ska ta innan ballongen läggs in. Sjuksköterskan kommer att ringa dig veckan innan för att gå igenom alla de medicinska förberedelser som behövs.

I samband med att du är på kliniken får du en aktivitetsklocka/Health tracker och en våg med dig hem. Det medföljer såklart en manual som beskriver hur du kopplar ihop dem med Allurions app. För att gör det enkelt finns det instruktionsfilmer här nedan, som beskriver hur de funkar.

Aktivitetsklocka/Health Tracker

Såhär funkar den

Vågen

Såhär funkar den

STEG 5 - UPPFÖLJNINGSPROGRAM

När ballongen är på plats börjar den stora resan, vilket innebär att du nu ska lära dig att äta små portioner och att äta 6 gånger per dag. Du kommer under det kommande året följas av sjuksköterska och dietist, de finns där för att hjälpa dig med att komma i ordning med ditt nya liv. De kommer att kontakta dig enligt ett i förväg fastställt schema, utöver det är du alltid välkommen att kontakta dem om du stöter på problem eller har frågor. Behöver du konsultation utanför kontorstid har du tillgång till vårt stödnummer som du kan ringa dygnet runt. Skulle du däremot få problem som kräver akut vårdinsats rekommenderar vi att du ringer 112.

Det ska tilläggas att de första 3-7 dygnen efter att du lagt in ballongen är besvärliga för de flesta. Du har då fått mediciner utskrivna som du kan använda dig av för att dämpa symtomen, du har även fått instruktioner om hur och när dessa mediciner ska användas. Det är viktigt att du endast använder dessa mediciner på det sätt som doktorn föreskrivit.

STEG 6 – UTTAG AV BALLONGEN

Elipseballongen behöver ej tas ut på kliniken. Efter 16 veckor (+- 2 veckor) tömmer den sig själv och kommer att avlägsnas den naturliga vägen med avföringen. I sällsynta fall kan ballongen kräkas upp. Detta kan låta oroväckande men har inte tidigare varit associerat med några negativa konsekvenser.

STEG 7 - UPPFÖLJNING FÖLJANDE 8 MÅNADER

Nu kommer fokus framförallt ligga på att du ska upprätthålla de goda vanorna och fortsätta att äta små portioner 6 gånger om dagen.

  • En liten frukost
  • Mellanmål
  • En mindre lunch
  • Mellanmål
  • En lagom stor middag
  • Mellanmål

Detta innebär att du kommer kunna fortsätta din resa ner i vikt om det är det du vill eller så är det meningen att du stabiliserar dig på den nivå du uppnått.

För att stötta din framgång i detta steg, kommer du att följas upp av samma sjuksköterska och dietist som följt dig under den tid du hade ballongen i magen.

STÖDNUMMER 24/7

Detta utgör inte något steg i behandlingsprogrammet utan är något som du får tillgång till under hela behandlingsprogrammet. Skulle något inträffa som har med ballongen att göra finns det ett stödnummer du kan ringa 24 timmar om dygnet årets alla dagar. Återigen så handlar detta om att säkerställa att du är omhändertagen på bästa tänkbara sätt och att du har tillgång till hjälp om det skulle tillstöta problem.

No items found.

Eller via formuläret nedan

Tack för ditt meddelande. Vi hör av oss inom kort!
Något gick fel när formuläret skickades.