Kostråden

Vi rekommenderar att du äter 3 huvudmåltider och ett litet kvällsmål utöver intaget av Smartfish. Mer detaljerad information om måltiderna får du i den energilista som anpassats efter ditt energibehov i dialog med dietisten, där dina behov kommer att kunna diskuteras på en mer individuell basis.


En bild som visar textAutomatiskt genererad beskrivning


Anpassa tiderna för måltiderna beroende på om du jobbar dag/kväll eller natt. Drick en Smartfish som mellanmål 30 minuter innan lunch/middag. Totalt skall du använda 2 st Smartfishdrycker per dag.

Ha de allmänna kostråden i bakhuvudet när du lagar mat

HÄR FINNER DU BRA RECEPT SOM GÅR HAND I HAND MED DESSA KOSTRÅD:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/nyckelhalet/nyckelhalsrecept

Kom ihåg att dina ansträngningar inte är förgäves för att du inte alltid följer planen. Det handlar om att välja de hälsosamma alternativen mer ofta.



Prioritera dina val

Gör inte allt på en gång, det är svårt. Börja med en sak i taget. Här kommer ett förslag på hur du kan prioritera: 

  1. Ät minst 500 gram frukt, bär och grönsaker per dag.
  2. Byt ut feta mejeriprodukter till produkter lägre fetthalt.
  3. Byt vitt bröd och icke fullkornsprodukter till just fullkornsprodukter.
  4. Se över fettkällan i matlagningen. Välj en vegetabilisk produkt (olja eller flytande margarin).


Dietisten ser fram emot att höra om dina framsteg och fortsätta hjälpa dig på vägen till en mer hälsosam livsstil.

Skapa förutsättningar för att lyckas!

SKAFFERILISTA, FÖRSLAG PÅ LIVSMEDEL SOM SKA FINNAS HEMMA

  • FRYSTA BÄR – gott till gröten eller till förslagsvis keso eller yoghurt. 
  • FRYSTA WOKGRÖNSAKER – snabbt fixat som tillbehör till lunch/middag. Visste du att frysta grönsaker kan ha mer näringsämnen än färska. De frysta grönsakerna kan skördas när de hunnit mogna eftersom de skall frysas in, frysningen försämrar inte näringsvärdet nämnvärt. 
  • ROTFRUKTER - håller länge i kylen.
  • HAVREGRYN – till varm gröt eller overnight oats (kall gröt).
  • ÄGG – ett livsmedel fyllt med bra näringsämnen. Kan användas som proteinkälla i en sallad tillsammans med till exempel bulgur eller göras till en komplett måltid som omelett med grönsaker/rotfrukter och en bit knäckebröd. 
  • TONFISK I KONSERV/MAKRILL I TOMATSÅS/SILL – proteinkälla till måltiden när du inte har mycket tid för matlagningen.
  • MÅLTIDSERSÄTTNING - smartfishdrycker, bars eller shakes som kan ersätta en måltid när du inte hinner laga mat.
  • SOCKERFRI SAFT – som smaksättning av vatten eller naturella mejeriprodukter, som gör att du undviker tillsatt socker.